Războiul din BOR ia amploare, în prag de judecată în Sfântul Sinod: Vasile Bănescu a sugerat că ÎPS Teodosie e stăpânit de demoni

Spread the love

Dă în clocot scandalul generat de demersurile ÎPS Teodosie de a obține ridicarea Arhiepiscopiei Tomisului la rand de mitropolie și de intervențiile publice ale purtătorului de cuvânt al Patrarhiei Române, Vasile Bănescu. După ce Bănescu a publicat un text în care sugera că unele persoane sunt stăpânite de demoni, ușor de asociat cu persoana ÎPS Teodosie, Arhiepiscopia Tomisului îl acuză că a modificat Biblia și îi cere să publice acordul scris al Patriarhului Daniel pentru intervenția sa publică.

Arhiepiscopia Tomisului a emis un ordin prin care instituie perioadă de post între 26 – 28 februarie şi a precizat că în această perioadă clericii vor oficia în biserici şi mănăstiri Acatistul Bunei Vestiri şi Acatistul Sfântului Apostol Andrei, măsuri luate pentru înfiinţarea Mitropoliei Tomisului. Reprezentanţii Arhiepiscopiei Tomisului au anunţat sâmbătă, că a fost transmis un ordin circular către toate protoeriile şi sectorul Exarhat.

Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, susține că postul e eficient atunci când e folosit în „armelor și munițiilor pocăinței” – precizări făcute de Bănescu, chiar dacă numele lui ÎPS Teodosie nu este menționat explicit în mesajul acestuia.

Bănescu își începe pledoaria printr-un citat din Biblie, ușor modificat față de traducerile oficiale: „’Acest neam de demoni nu iese (din unii) decât cu rugăciune şi post’ – Evanghelia după Matei, cap. 17.”

Arhiepiscopia Tomisului reacționează dur și îl acuză pe Bănescu de citarea trunchiată a Bibliei, gest considerat un păcat grav, și îi cere să publice acordul Patriarhului pentru cele scrise pe Facebook.

„În legătură cu afirmațiile/meditațiile/exegezele domnului Vasile Bănescu, exprimate public și preluate cu nesaț de către un anumit curent din mass-media, Biroul de comunicare al Arhiepiscopiei Tomisului, prin purtătorul de cuvânt, Pr. Mircea Cristian Pricop, îi adresează public domnului teolog, scriitor și purtător de cuvânt al Patriarhiei Române, în interesul credincioșilor ortodocși din cuprinsul Arhiepiscopiei Tomisului, următoarele întrebări:

1. Luând ca referință doar două versiuni în limba română contemporană ale Sfintei Scripturi (Biblia sau Sfânta Scriptură tipărită cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, cu aprobarea Sfântului Sinod, Ed.IBMBOR, București, 2015, p. 1119: „Dar acest neam de demoni nu iese decât numai cu rugăciune și cu post”; Biblia sau Sfânta Scriptură, versiune diortosită după Septuaginta, redactată, adnotată și tipărită de Bartolomeu Valeriu Anania, arhiepiscop al Vadului, Feleacului și Clujului, Mitropolit al Clujului, Albei, Crișanei și Maramureșului, tipărită cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Ed.IBMBOR, București, 2014, p. 1481: „Căci soiul acesta de demoni nu iese decât numai prin rugăciune și prin post”) din ce ediție a Bibliei, aprobată sau nu de Sfântul Sinod, a utilizat domnia sa citatul: „Acest neam de demoni nu iese (din unii) decât cu rugăciune și post” (Matei 17, 21)?

2. Având în vedere că, în repetate rânduri (dacă e nevoie, prezentăm dovezile), domnul Vasile Bănescu ne-a asigurat că luările de poziție ale domniei sale sunt exclusiv în interesul Patriarhiei Române și cu știința și binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh, îl rugăm să prezinte public binecuvântarea Preafericirii Sale sau aprobarea Sfântului Sinod în formă scrisă, pentru introducerea într-un text biblic de importanță covârșitoare pentru Ortodoxie, cu valoare de normă supremă, a parantezei „(din unii)” și a excluderii expresiei „numai cu”. Mai crede domnul purtător de cuvânt că „Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu” (II Timotei 3, 16) sau consideră că și acest text ar trebui și el modificat sau completat?

3. Din ce motiv purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române a simțit nevoia de a modifica sau de a completa cuvântul lipsit de echivoc al Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Cea de-a doua Persoană a Sfintei Treimi, Care, cel puțin pentru noi, ortodocșii de rând („bigoții” nefericiți ai unei ere a „rațiunii, bunului simț și a luminilor”), a fost, este și va fi Dumnezeu Adevărat din Dumnezeu Adevărat (Filipeni 2, 6)?

4. Întrucât nu ne putem da seama ce fel de autoritate sau libertate a exercitat sau măcar ce a gândit domnul Vasile Bănescu când a procedat la completarea și modificarea unui text biblic, îi adresăm și întrebarea: Considerați că relativizarea, din condei, a unui principiu biblic fundamental aduce un beneficiu învățăturii ortodoxe, al cărei unică păstrătoare și exegetă este Biserica una, apostolească și sobornicească? Dacă da, care este acest beneficiu? Dacă nu, de ce vă substituiți soborului Bisericii?

5. Dincolo de permanenta atacare a persoanei ierarhului de la Tomis, chiar și de hârjoana neologismelor și a termenilor bombastici prin intermediul căreia domnul Bănescu încearcă, după propriile puteri, să ne transmită ceva iar noi încercăm, mereu la punctul 5 al comunicatelor noastre, să îl determinăm „să coboare printre muritorii de rând”, îl întrebăm pe domnul purtător de cuvânt al Patriarhiei: Apreciați că un purtător de cuvânt al unei instituții (bisericești sau nu) trebuie să aibă Curriculum vitae publicat pe un site instituțional sau academic de largă acoperire? Aveți un Curriculum vitae disponibil? Aveți bunăvoința să îl oferiți publicului prin intermediul unui astfel de mijloc de transparență?”, transmite duminică biroul de comunicare al Arhiepiscopiei Tomisului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *