Ghidul digital pentru Transilvania neștiută! Punctul de întâlnire a trei „axe religioase”: „Îndeamnă să ieșiți din urbanizarea conștiinței și să descoperiți aproapele”
Ce-i spui unui străin care te întreabă de ce ar vizita România? Să nu rateze Peleșul, la Sinaia? Asemenea castele și palate sunt cu nemiluita în toată Europa, unele decrepit-șarmante, altele umilitor de strălucitoare. Pentru așa ceva, lumea alege Valea Loarei sau Bavaria. Și ce-ar putea oferi România în plus față de Austria sau Pădurea Neagră celor care preferă drumețiile.
Ani de zile, România a încercat să impună un brand turistic de țară și, de cele mai multe ori, autoritățile au eșuat de la chiar abordarea conceptelor. Fie imaginea-simbol aleasă, fie mesajul transmis, fie obiectivele selectate sau propunerile fanteziste au reușit mai degrabă să transfere bani publici în buzunarele unor firme de consultanță alese cu dedicație, fără ca acestea să conceapă un magnet de turiști, fără să construiască notorietate și reputație, fără ca măcar să dezvolte programe pe termen lung, nici măcar unele care să eșueze, arată dw.ro.
Chiar și când pare că umblă pe drumuri bătute, „România Atractivă” lărgește, de fapt, perspectiva: pe ruta bisericilor fortificate, de exemplu, se regăsește și destul de vizitatul sit de la Biertan (ale cărui legende și istorie pot fi descoperite în ghid) dar și localități care rămân de regulă în afara planurilor de vacanță, pentru că prea puțină lume a aflat până acum ce minunății se ascund la Jelna, Ighiu sau Herina. La fel, la Bisoca sau Nisipeni, la Circău sau Glâmbocu. Și, la drept vorbind, prea puțini chiar știu de existența acestor localități iar marcajul rutier care să îndrepte turiștii spre într-acolo nu există încă.
Tainele locurilor, poveștile care schimbă paradigma interacțiunii cu obiectivul vizitat, au fost culese de cercetători migăloși, care de ani buni s-au dedicat recuperării amintirilor, cum este Ruxandra Hurezean. Autoare a unor minunate monografii ale comunităților săsești din Transilvania, jurnalista a învățat, documentând la firul ierbii România, că, pe aici, „oameni de etnii diferite au trăit împreună, uneori pe străzi ale aceluiași sat, alteori în aceeași curte” dar și că „graiuri diferite au vorbit aceeași limbă: a ospitalității”.
Într-o mărturie oferită platformei „România Atractivă, preotul și profesorul universitar Constantin Necula aduce un elogiu reunirii transilvane a „trei axe culturale și religioase (ortodox-catolic-evanghelic, respectiv român-maghiar-german)”, „un punct de întâlnire” care „îndeamnă să ieșiți din urbanizarea conștiinței și să descoperiți aproapele, fără a pierde amănunte importante și nici linii de configurație istorică”.
Poveștile lăcașurilor de cult, ale culelor muntenești sau ale arcașilor sirieni de pe limesul roman din Valea Oltului sunt generos documentate și se regăsesc ilustrate prin cuvinte și imagini, fotografii, filmări, tururi virtuale sau animație 3D, cât și sub formă de ghid audio, atât pe site-ul România Atractivă, disponibil deocamdată în română și engleză, la fel ca și în aplicația cu același nume, care poate fi descărcată gratuit atât pentru telefoane cu sistem de operare Android, de pe Google Play, cât și pentru iOS, de pe Apple App Store. Un sistem de geolocalizare permite utilizatorilor să afle ce obiective au prin preajmă iar un cont personalizat oferă posibilitatea de a combina diversele puncte de atracție într-o rută proprie. Și pentru că internetul înseamnă interacțiune, evident că fiecare experiență poate fi evaluată, astfel că fiecare turist poate primi sau da o mână de ajutor de la și pentru alți vizitatori, pentru care fiecare pas spune o poveste.