Apariției Fecioarei Maria la Medjugorje. După ani de cercetări, Vaticanul nu admite prezența unui fenomen supranatural, dar autorizează cultul public
În iunie 1981, șase copii cu vârste cuprinse între 10 și 16 ani au afirmat că Fecioara Maria le-a apărut pe un deal stâncos din apropierea satului Medjugorje, Bosnia și Herțegovina. Copiii au spus că Fecioara Maria le-a împărtășit mesaje de pace și rugăciune, scrie New York Times. Vizionarii, așa cum a devenit cunoscut grupul, spun că Fecioara a revenit la Medjugorje (pronunțat mehd-JOO-gor-ee-yeh) de atunci. Afirmația lor a atras milioane de credincioși din întreaga lume, transformând satul agricol, cândva liniștit, într-un important loc de pelerinaj.
Încă de la început, însă, presupusele apariții au polarizat opinia catolică. Milioane de credincioși spun că au găsit alinare spirituală în Medjugorje, cu zeci de rapoarte de vindecări miraculoase, convertiri și chemări religioase. Alții resping aceste apariții ca fiind o farsă, în parte pentru că au durat atât de mult și au avut loc cu o regularitate de ceasornic.
După ani de comisii, analize și declarații din partea Vaticanului și a oficialilor locali, Vaticanul a emis joi un document „pentru a încheia o istorie lungă și complexă care a înconjurat fenomenele spirituale de la Medjugorje”. Recunoscând „încurajarea pozitivă pentru viața lor creștină” pe care mulți pelerini o primesc la Medjugorje, Vaticanul a decis să autorizeze cultul public acolo. Cu toate acestea, documentul, semnat de Víctor Manuel Fernández, șeful biroului de doctrină al Vaticanului, a subliniat că decizia sa nu a fost menită să verifice prezența unui fenomen supranatural la fața locului.
Având în vedere că aparițiile sau alte apariții sunt experiențe private pentru indivizi, biserica nu cere credincioșilor să accepte autenticitatea unor astfel de apariții. În acest caz, documentul afirmă că „credincioșii nu sunt obligați să creadă în ele”.
Citând unele dintre mesajele pe care Fecioara Maria le-ar fi transmis la Medjugorje de-a lungul deceniilor, Vaticanul a declarat că, deși majoritatea au fost „edificatoare”, aceasta nu înseamnă „că au o origine supranaturală directă”. În consecință, acestea ar trebui să fie identificate ca „presupuse mesaje” transmise prin intermediul vizionarilor.
Evaluarea de către biserică a „fructelor abundente și răspândite, care sunt atât de frumoase și pozitive, nu implică faptul că presupusele evenimente supranaturale sunt declarate autentice”, se arată în document. Dar fenomenele spirituale de la Medjugorje acționează „pentru binele credincioșilor”, se spune în document.
David Murgia, un autor și jurnalist care a scris două cărți despre Medjugorje, a declarat că noul document nu a ajuns la nicio concluzie decisivă cu privire la apariții, ceea ce mulți dintre credincioși așteptau să audă.
„Oamenii merg la Medjugorje pentru că ei cred că Fecioara apare în timp real”, a spus el. „Cred că este absurd să-mi spuneți că consecințele sunt bune, dar nu și dacă originea este reală”. El a adăugat: „Este ca și cum ai spune că fructul este bun, dar nu știm dacă pomul există”.
ai multe investigații privind originea aparițiilor au fost neconcludente. Două investigații timpurii conduse de Dieceza de Mostar-Duvno din Bosnia și una efectuată de fosta Conferință Episcopală a Iugoslaviei nu au reușit să ofere concluzii definitive. Unul dintre cei mai importanți cardinali ai Papei Benedict al XVI-lea a condus o comisie de examinare a aparițiilor, dar concluziile acesteia nu au fost niciodată publicate.
Vaticanul a declarat că concluziile sale cu privire la Medjugorje se bazează pe noile orientări cuprinzătoare pentru evaluarea viziunilor Fecioarei Maria și a altor fenomene supranaturale, bazate pe credință, pe care le-a emis în luna mai a anului trecut. Conform noilor reguli, Biserica nu va mai emite declarații care acceptă originea supranaturală a unor astfel de fenomene, așa cum a făcut Vaticanul la Fatima, în Portugalia, și Lourdes, în Franța, două sanctuare importante dedicate Fecioarei Maria.
În schimb, după ce a evaluat evenimentul și nu a găsit „elemente negative în el”, biserica poate emite o citație care spune că nimic nu ar trebui să împiedice un episcop local să recunoască beneficiile unor astfel de „fenomene spirituale”, sau chiar să le promoveze. Asta este ceea ce a decis Vaticanul pentru Medjugorje.
„Aceste noi reguli au fost scrise doar pentru ca Vaticanul să poată spune ceva despre Medjugorje”, a declarat dl Murgia.
Scepticii fenomenului Medjugorje i-au acuzat pe unii dintre cei implicați că exploatează viziunile pentru a obține câștiguri financiare.
Deși nu sunt disponibile statistici oficiale, este cert că multe milioane de pelerini au venit la Medjugorje, unde străzile altădată liniștite sunt acum străjuite de hoteluri. Numărul preoților care celebrează acolo și numărul ostiilor de împărtășanie distribuite sunt contabilizate și actualizate în permanență de către parohie. Se așteaptă acum ca episcopul de Mostar-Duvno să emită un decret care să susțină avizul Vaticanului.
Parohia din Medjugorje va continua să publice pe site-ul său mesaje despre care spune că provin de la Fecioară. Un oficial al Vaticanului va continua să supravegheze și să autorizeze publicarea mesajelor. Cu toate acestea, unii critici au contestat conținutul unora dintre mesaje. Vaticanul a recunoscut aceste preocupări în documentul său, menționând că câteva mesaje „ar putea fi legate de dorințele sau interesele presupușilor vizionari sau ale altor persoane”. Dar Vaticanul a subliniat că marea majoritate a mesajelor – au existat mii – conțin „o mare valoare și exprimă învățăturile constante ale Evangheliei”.
În ceea ce privește vizionarii înșiși, documentul notează că Vaticanul nu face nicio „judecată cu privire la viața morală a presupușilor vizionari”. De asemenea, se clarifică faptul că pelerinajele la Medjugorje „nu sunt făcute pentru a se întâlni cu presupușii vizionari”, ci pentru a avea o experiență spirituală cu Fecioara și Isus și pentru a participa la o slujbă.